Програма
реж. Хулиана Фанхул, 78 мин., Швейцария, Мексико, 2019, бългaрски и английски субтитри
ОТКРИВАЩА ПРОЖЕКЦИЯ 10 декември
(Филмът е в програмата благодарение на Швейцарското посолство в България)
„Радиомълчание“ е техника на военните за издаване на заповед от висшестоящ, използвана за заблуда на противника. Днес обаче терминът може да се приложи спрямо журналисти, на които се „отнема думата“ по „препоръка отгоре“. През 2015 г. Кармен Аристеги, журналистка от Мексико, е уволнена от радиостанцията, в която работи от години. С подкрепата на над 18 милиона слушатели Кармен създава онлайн канал, в който продължава борбата си срещу фалшивите новини, корупцията във властта и търговията с наркотици. Филмът представя трудния и опасен път на разследващите журналисти, за които да бъдат в опозиция се превръща във въпрос на оцеляване.
Част от официалната селекция на един от най-престижните международни филмови фестивали за документално кино, IDFA, Амстердам.
Кармен Аристеги: „Документалното кино е мощно средство да променим реалността, в която живеем. Особено с документални филми като този. Те въздействат на хората, формират съзнанието и поведението им, „стреляйки“ право в целта.“
За режисьора:
Хулиана живее и работи в Швейцария. За нея гласът на Кармен Аристеги е гласът на истината. Чрез нея тя успява да се информира за случващото се в Мексико. Това е особено важно за Хулиана, когато протестите и насилието завладяват родината й през 2015 г. Свалянето от ефир на Кармен е шок за режисьорката. Това грубо нарушаване на свободата на журналистическото слово я предизвиква да замине за Мексико и да разкаже историята на Кармен и тази на хиляди други журналисти, които ежедневно са подложени на огромен политически натиск.
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
Чехия, 2017, 75’ | Режисьор: Асколд Куров
„Процесът Олег Сенцов" разказва историята на кинорежисьора Олег Сенцов, който е в руски затвор по обвинение в тероризъм, и неговата борба да докаже невинността си, като не спира да отстоява позицията си дори и в най-ужасяващите моменти. По време на снимките на филма започва и международна кампания, с която цялата филмова общност изразява своята подкрепа и призовава за незабавното освобождаване на режисьора.
Асколд Куров, режисьор
Асколд Куров познава Олег Сенцов лично отпреди той да бъде арестуван. Сенцов е известен режисьор, чиито филми обикалят международните кинофестивали. След анексирането на Крим от Русия Сенцов помага на украински военни и инициира различни мирни дейности срещу руската окупация. През май 2014 г. е арестуван по обвинение за тероризъм. Куров отива на първите изслушвания в Москва, за да го подкрепи. Тогава разбира, че единственото, което може да направи за него, е да заснеме документален филм за случващото се.
Специално събитие: 11 декември (петък) разговор с режисьора на филма Асколд Куров, режисьора Явор Гърдев и беларуския режисьор Андрей Курейчик
Гледай онлайн от 11 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
реж. Шеймъс Хейли, Лорен Ришар, Аурелия Рувие, 82 мин., Франция, 2020, бългaрски и английски субтитри
Кой е Банкси? И има ли значение?
През годините множество журналисти са стигали до крайности, за да открият артиста, като някои ангажират дори криминолози. Днес почти всички сме свикнали да живеем под масово наблюдение и концепцията за личен живот става все по-илюзорна. Затова анонимността и в същото време разпознаваемостта на изкуството на Банкси е забележително постижение. Филмът проследява творчеството на артиста до най-невероятни краища на света, представяйки различни теории за това кой е уличният артист. Тези крайно противоположни позиции ни карат да си зададем въпроса до каква степен изкуството е свързано с личността на своя създател и може ли то да бъде достатъчно значимо „само за себе си”, особено когато става въпрос за едни от най-разпознаваемите образи на политическия активизъм днес.
За режисьорите:
За Аурелия привлекателната сила на Банкси идва от стремежа към фантазията и измисления свят, които са особено важни за хората днес. Джеймс Страфон, художник, интервюиран в документалния филм, казва, че „хората предпочитат да чувстват, че спасението „дебне” точно зад ъгъла, че има надежда“. Това чувство е двигателната сила за двамата режисьори да разкажат тази история - не толкова за (само)личността на автора, а по-скоро за въздействието на изкуството.
Специално събитие: 15 декември 2020 г., (Вторник) 19:00 Среща с режисьорите на филма
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
Шри Ланка/Великобритания/САЩ, 2018, 96’ | Режисьор: Стив Лъвридж
Какъв е животът ти, когато си на 11 години, идваш от Шри Ланка в Лондон и си дъщеря на тамилски военен активист? Превръщаш се в музикална икона, излизаш на една сцена с Мадона и използваш гласа си и видеоклиповете си, за да алармираш обществото за несправедливостите, на които си свидетел. Или поне това се случва с M.I.A., MAYA или MATANGI – три имена на едно момиче. С много бийт, хъс и вдъхновение Стив Лъвридж ни води през живота на изпълнителката на Bad Girls, Paper Planes и Borders.
За режисьора:
Режисьорът споделя, че като момче-гей е правил филми за момента на разкриване пред близките си. Матанги е момиче с мургаво лице, от малцинство, което създава музика, за да се справи с реалността. Общото им преживяване да са различни ги кара да се сближат. Свързва ги и любовта им към поп културата и осъзнаването какво може тя да постигне и да даде на хората. Като тийнейджър Матанги записва всички изяви на известни филмови и музикални звезди от индийски или тамилски произход - това я вдъхновява и я кара да върви напред. Това е и най-голямата мотивация на филма, да покаже поп културата и нейната важна роля в обществото за овластяването на младите хора.
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Информация за билети
Сърбия/Хърватия/Босна и Херцеговина, 2020, 52’ | Режисьор: Сърджан Шаренац
„Българска мечта" е един по-нестандартен поглед към различията между социалните системи и стандарти на живот на две държави от Европейския съюз. Филмът проследява историята на Петра Каленбах, германка, която решава на 65-годишна възраст, че иска по-качествен живот, и то не къде да е, а в България. В Хамбург пенсията є възлиза на 700 евро, с които преживява много трудно. В България обаче тя може да си позволи ресторант, кино и театър. Босненският режисьор Сърджан Шаренац разбива стереотипите между Западна и Източна Европа в история с много необичайна за Балканския регион гледна точка.
За режисьора:
Сърджан Шаренац е продуцент, филмов режисьор и сценарист. Негов е филмът „Селма", посветен на най-добрата балада, написана от Горан Брегович, а през 2010 г. е копродуцент и режисьор на пълнометражния документален филм „Село без жени". Премиерата на филма е в официалната селекция на IDFA-Амстердам, като филмът е показан на 75 кинофестивала.
Специално събитие: 16 декември (сряда), 19:30 Среща с режисьора на филма
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
реж. Уаад Ал-Катиб и Едуард Уотс, 100 мин., Великобритания, САЩ, Сирия, 2019, бългaрски и английски субтитри
„За Сама” е епично свидетелство за живота на една майка по време на войната в Сирия и за това колко много хора, жертви на военен конфликт, са изправени пред загубата на близки и болезненото решение да напуснат дома си. Във филма, заснет като писмо до нейната дъщеря, Уаад Ал-Катиб в продължение на пет години улавя най-важните мигове от живота си с камера: как се влюбва, омъжва, ражда, и всичко това на фона на една разтърсваща война. „За Сама” е пример за интимно, до болка честно и себеразкриващо документално кино, и е един от филмите, които непременно трябва да се видят, за да се разбере „отвътре” какво е да изоставиш мястото, за което си жертвал всичко.
Номиниран за Оскар през 2019 г., носител на наградата за най-добър документален филм на БАФТА (Британската академия за филмово и телевизионно изкуство), както и на наградата за най-добър документален филм L'oeil d'or на Филмовия фестивал в Кан.
Уаад ал-Катиб и Едуард Уотс, режисьори
През 2009 г. 18-годишната Ал-Катиб се премества в Алепо, за да учи икономика. Когато през 2011 г. избухва гражданската война в Сирия, тя започва да работи като журналистка за Channel 4 News и да документира живота си. Ал-Катиб прави поредица от репортажи “Inside Aleppo” (за които печели награда „Еми“). От кадрите, които заснема, Ал-Катиб подбира 300 часа видео материал. От него в продължение на две години тя и нейният сърежисьор Едуард Уотс монтират 95-минутен филм, който впоследствие става част от селекцията в Кан и е номиниран за Оскар.
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Информация за билети
САЩ, Австрия 2019, 105’ | Режисьор: Рихард Ладкани
Филмът е в програмата с подкрепата на Австрийското посолство в България
„Море от сенки" е еко трилър, който проследява пътя от черния пазар за фармацевтични стоки в Китай до почти изчезнал рядък вид кит в морето на Кортес. Разследването на екипа стига до престъпните мексикански картели и корупцията по различните институции. Изключително емоционален филм, който въвлича в два съвсем различни свята: единият, потопен в мрачните среди на престъпната търговия на п-в Долна Калифорния, а другият – в морските дълбини, посветен на една изпълнена с емоции мисия за спасяване на животи. Филмът е продуциран от National Geographic и е по идея на Леонардо ди Каприо.
Филмът е носител на наградата на Сънданс - World Cinema Documentary
За режисьора:
В началото на 2015 г. Рихард и съпругата му Анита Ладкани основават Malaika Pictures. Името означава „ангел“ на суахили, а също така е и второто име на първородната им дъщеря. Malaika Pictures продуцира филми, които разглеждат най-актуалните екологични и политически проблеми на нашето време. Предишният филм на Ладкани за Нетфликс, продуциран от Леонардо ди Каприо, съдейства за постигането на истинска промяна - Китай официално криминализира търговията със слонова кост. Това вдъхновява екипа на Ладкани, а току-що завърналия се от Мексико Леонардо дава идеята за следващия филм – „Море от сенки”.
Специално събитие: 13 декември (неделя), 16:00 Среща с продуцента и режисьора на филма, модератор Милена Филчева, Маркетинг директор Балкани, Дъ Уолт Дисни Къмпани България
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
реж. Хуберт Заупер, 108 мин., Австрия, Франция, 2020, бългaрски и английски субтитри
Филмът е част от програмата благодарение на Австрийското посолство в България
„Епицентър” е филм на Хуберт Заупер, номиниран за Оскар австрийски режисьор („Кошмарът на Дарвин”), който стои и зад „Дневникът на Кисангани”. В „Епицентър” той изгражда портрет на постколониална, „утопична” Куба. Филмът е своеобразна метафора, играеща с влиянието, което оказва в страната най-мощното средство за пропаганда - киното. Чрез кинопрепратки, архивен материал и разказите на двама тийнейджъри - Леонелис Аранго Салас и Аниелус Пеладито Залдивар - Заупер проследява един век на постоянна интервенция и целенасочено създаване на митове.
Филмът е носител на Голямата награда на журито от кинофестивала Сънданс 2020.
Хуберт Заупер, режисьор
Филмът „Епицентър” на един от най-добрите съвременни режисьори на документалното кино, Хуберт Заупер, печели голямата награда на журито в Сънданс през 2020 г. Подобно на предишните му филми, постигнали световен успех, и в този той критикува търговията с роби и последиците от нея, (нео)колонизацията, пропагандата и глобализацията. Филмът е сниман в Куба, защото тя е епицентър в географски и исторически смисъл: на търговията с роби, с първите колониални господари в Америка и първия космополитен град на планетата, а същевременно и едно от най-любопитните места днес, заради специфичната култура на политическа ангажираност и геополитически дискусии на жителите на Хавана.
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Информация за билети
Германия, 2018, 52’ | Режисьор: Александър Расторгуев
Алексей Навални е харизматичното и противоречиво лице на опозицията в Русия. Филмът проследява Навални и неговия екип по време на президентската му кампания през 2017 г., предлагайки на публиката изключителен поглед зад кулисите на съвременната руска политика. Филмът е дело на Александър Расторгуев, който загива трагично заедно с двама свои колеги в Централноафриканската република, работейки върху нов филм за дейността на руски наемници.
Специално събитие: 16 декември (сряда), 18:30 Среща с продуцента на филма Симоне Бауман.
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
Израел, 2020, 63’ | Режисьор: Мордекай Варди
„Омъжи се за мен въпреки това" е изключително откровен филм, в който млади момчета и момичета от ортодоксалната еврейска общност разказват за браковете, които са сключили против сексуалната си ориентация, за да не разочароват семействата си и за да останат част от религиозната общност. Филмът избира многопластов подход, който не се ограничава само до правата на ЛГБТИ+ общността, разглеждани тук в контекста на цялото общество.
За режисьора:
Мордекай Варди е равин, режисьор, сценарист и преподавател по филмово изкуство в Йерусалим. Той казва за себе си, че до 40-годишна възраст е бил „нормален“ равин, но след това е толкова привлечен от киното, че завършва режисура в Тел Авив. За темата на своя филм Варди казва, че е една от експлозивните в религиозния свят. „Има голямо разминаване между реалността и това, което пише в Библията”, казва той, „никой не говори за проблема, който се третира във филма”. Въпреки това според него юдаизмът се променя така, както психологията и медицината. А Варди е един от онези, които променят консервативните възгледи вътре в системата.
Специално събитие: 17 декември (четвъртък), 19:00 Онлайн среща с Лилия Драгоева, фондация Билитис; Симеон Василев, фондация ГЛАС
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
Белгия/Франция, 2019, 90’ | Режисьор: Сън-а Юн
Във Филипините има училище за домашни прислужници, в което те обучават да не се разплачеш, докато работодателят ти се кара, че не си изчистилa тоалетната добре и че не си сложилa приборите на точно определено разстояние от чинията. Персонажите на режисьорката Сън-а Юн са част от 10-те милиона филипински работнички, които изкарват прехраната си в чужбина. Режисьорката представя една нова гледна точка към емиграцията и колективната маргинализация на милиони жени по света, които се жертват да работят унизителна работа в чужди домове зад граница, за да осигурят семействата си у дома.
За режисьора:
През 2012 г. Сън-а пътува до Южна Корея, за да намери баща си. В резултат на това тя създава документалния филм „Пълна с липсващи връзки”. „Отвъд океана” е нейният втори пълнометражен филм. Прочитайки книга на Асуншон Фресноза-Флот, филипинска социоложка, тя открива, че филипинското правителство институционализира тази форма на миграция, при която жени биват изпращани напълно легално да работят в чужбина с двугодишни договори. Това е причината Сън-а да реши да направи филм за този феномен и за една напълно невидима, предимно женска професия.
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Информация за билети
Литва/България/Словения, 2019, 84’ | Режисьори: Одриус Мицкевичус, Нериус Милериус
Големият победител на един от най-престижните форуми за документално кино ДокЛайпциг е пример за високоестетично документално кино. Кадрите са поетични и символични, а историята е вдъхновена от един трагичен повод – убийството на брата на режисьора. Един от осъдените за това престъпление е освободен, преди да излежи присъдата си, заради „примерно поведение”. Това е поводът, който провокира Мицкевичус да отиде в най-големия затвор в Литва, за да види кои са хората, които копнеят за право на помилване, и в какво се изразява „примерното” поведение, когато имаш доживотна присъда. Този филм ни отвежда до неочаквани срещи, изпълнени с емпатия и дълбока човечност.
За режисьора:
Преди години авторът на филма загубва брат си, като жертва на жестоко убийство. Извършителите не получават в пълна степен възмездие, семейството остава с усещане за неудовлетвореност. Първоначално Одриус Мицкевичус започва да търси отговор как така има помилване за извършители на тежки престъпления. Той навлиза в света на доживотните затворници и постепенно се заема с разказване на техните съдби. Той започва да снима своя филм като част от многостранна кампания за насочване на мисленето към проблемите на престъпността, на хуманизма, на изолацията в отношенията вън и в затвора. По време на снимките Мицкевичус боледува и внезапно умира. Това е шок за целия екип и принуждава неговия колега Милериус да завърши филм вместо него.
Автор на текста: Кремена Димитрова (Артакция, цялата статия тук)
Специално събитие: 12 декември (събота), 18:00 Среща с екипа на филма и специално участие на отец Николай Георгиев, ставрофорен иконом и капелан на затворническите параклиси в България
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
реж. Николина Барич, 41 мин., Хърватия, 2020
„Докторке, отивам в гроба” е заснет и режисиран изцяло от Николина Барич, която проследява случващото се в кабинета на майка й - лична лекарка в малък хърватски град. Един след друг се нижат пациенти с тежки и не толкова тежки проблеми („Докторке, донесла съм Ви тука едни сладкиши...”). Лекарският кабинет е малък, тесен, Барич трудно обхваща пространството с камерата си, но именно тези технически несъвършенства допринасят за усещането на интимна близост и откровеност между доктор и пациент. С доза черен хумор и типичната за Балканския регион самоирония филмът представя огромния проблем, с който и България се сблъсква в момента: броят пациенти критично нараства, а този на лекарите драстично намалява.
За режисьора:
Николина Барич е хърватска режисьорка. Идеята за филма идва от приятелите й, които са впечатлени от силата на характера на нейната майка, Лиляна. Първоначалната идея за филма е да заснеме сбогуванията на майка й с нейните пациенти, когато решава, че е време да се пенсионира. Лиляна е повече от доктор за пациентите, които идват почти всеки ден в нейния кабинет, тя е техен довереник и приятел. Първоначалната идея обаче не се осъществява. Николина снима майка си в продължение на три години и решава да завърши филма, тъй като майка й до ден днешен все още е на работа.
Специално събитие: 14 декември (Понеделник), 19:00 среща с режисьора понеделник
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
реж. Барбара Милър, 101 мин., Германия, Швейцария, 2018, бългaрски и английски субтитри
Филмът е в програмата с подкрепата на Швейцарското посолство
„Женското удоволствие” представя историите на пет смели, интелигентни и намерили себе си жени, решили да говорят въпреки последствията, които ги очакват в архаично-патриархалните и религиозни общества, в които живеят. Дебора Фелдман, Лейла Хюсеин, Рокуденашико, Дорис Вагнер и Витика Ядав говорят за обективизацията на женското тяло и експлоатацията му в различни култури. Смелостта им има висока цена - те са публично унизени, заплашвани, преследвани от властта и от религиозни групи. Въпреки това те продължават да се борят срещу подчинената роля, определена за жената в техните култури, и за автономността и сексуалната еманципация на жените.
Филмът е част от селекцията на IDFA-Амстердам, ДокЛайпциг, филмовия фестивал в Локарно.
Специално събитие: 12 декември (събота) от 16:00ч. ще се срещнем с Рая Раева и Светла Баева, авторки на илюстрирана образователна книга за момичета, посветена на сексуалното здраве.
За режисьора:
Първоначалната идея на Милър е да направи филм за жени от различни религии. Но по време на снимките за нея става ясно, че трябва да вникне по-дълбоко във връзката между религията и ролята на жената в съвременното общество. Тя прочита различни свещени книги, които в повтарящ се модел демонизират женското тяло, представяйки жените като грешници, които са дошли на този свят чрез грях заради своята сексуалност. За Милър въпросът не е в това филмът ѝ да бъде антирелигиозен на всяка цена, а да погледне на религията като на система или институция, която може да бъде използвана погрешно, за да потиска жените по света.
Гледай онлайн от 10 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
САЩ, 2018, 99’ | Режисьори: Бетси Уест и Джули Коен
Номиниран за Оскар филм за житейския път на Рут Бейдър Гинсбърг, известна като RBG, съдия във Върховния съд на САЩ и попкултурна икона, вдъхновила цяло едно поколение будни млади хора с борбата си за правата на жените и елиминирането на расовата дискриминация. Рут Гинсбърг почина през септември тази година и със закриващата прожекция на 18 декември ще представим нейния изключителен живот и постижения.
За режисьорите:
След като напуска работата си в новините, Уест разработва документален сериал за жените, които формират съвременна Америка. Една от личностите, които интервюира, е съдията от Върховния съд Рут Гинсбърг. Виждайки как Гинсбърг се е превърнала в герой на новото поколение политически активни млади жени, Коен и Уест решават да направят документален филм, който ще разкаже за житейския път на една млада жена от Бруклин, която завършва Харвард, кандидатурата й за работа е отхвърлена от 12 правни кантори, а в крайна сметка се превръща в един от най-влиятелните гласове за справедливост в цял свят.
Специално събитие: 18 декември (петък), 18:00 ексклузивна единствена онлайн прожекция на филма, последвана от дискусия със специални гости Среща с режисьорите на филма, последвана от дискусия със специални гости: Здравка Калайджиева, правозащитник и съдия в Европейския съд по правата на човека в Страсбург (2008-2015) и Велислава Попова, главен редактор на "Дневник"
Гледай онлайн от 18 декември, 2020
Присъедини се към събитието за този филм
Информация за билети
Нагоре