Село Конго Мирадор се подготвя за парламентарни избори. Как може едно малко рибарско селище да оцелее срещу корупцията, замърсяването и политическия разпад – метафора на много от проблемите в цяла съвременна Венецуела.
Поглед към живота на Муса Хадид, харизматичния и изпълнен с оптимизъм кмет на палестинския град Рамала, който се стреми да поведе града към едно различно бъдеще. Рамала е само на 10 мили северно от Йерусалим, но за палестинците, живеещи под окупация, разстоянието се усеща като много по-дълго. „Кметът“ е свеж, на моменти разгърнат до черна комедия филм – портрет на нормалност- та в едно ежедневие, изправено пред постоянна заплаха.
След президентските избори през 2016 г. документалният филм на Фредерик Уайзман анализира един малък американски град, за да разбере как ценностите му влияят върху политическия пейзаж на нацията. Той прави това в градчето Монровия, част от област, която гласува предимно за републиканците, противно на очакванията.
Малък крайбрежен квартал, музиканти и истории, неразказва- ни никога досега. Мимо Морски, музикант номад, кани своя добър приятел Фред Щиц от Германия в родния си град Варна, за да на- пишат заедно музика за филм.
Докато създават музикалната партитура, двамата стигат до важни прозрения за имиграцията, семейните травми, както и за собствената си идентичност и място в света.
За да избегне принудителен брак, 19-годишната Хала намира подслон в Ефрат, в кюрдската женска армия. Докато се учи как да се бие, тя се вдъхновява от перспективата да освободи още жени, които са в нейното положение. Когато кюрдската армия освобождава родния є град от „Ислямска държава“, тя се връща там като полицайка, упълномощена да защитава уязвимите.
СЪСТЕЗАТЕЛНА ПРОГРАМА Среща с режисьорката, дискусия на живо
Поразителните монохромни изображения ни поглъщат в този документален филм за сирийско-украински служител на Чер- вения кръст. Чрез историята на Андрий зрителите стават сви- детели на болезненето лутане между войната и мира, където миговете на радост са ценни, но краткотрайни.
Номинираният за „Оскар” Ферас Фаяд („Последните хора в Але- по”) представя история за войната в Сирия в своя мощен нов документален филм. За обсадените цивилни надеждата и без- опасността са под земята – в подземната болница, известна като „Пещерата“, където педиатърът и управител на болни- цата, д-р Амани Баллур и нейните колеги Самахер и д-р Алаа са отстояли правото си да работят като равни заедно с коле- гите си мъже.
Филм, който показва усилията за спасяване на язидските жени и момичета, държани от Ислямска държава като „сабая“ (отвлечени и превърнати в сексуални робини). Филмът ни отвежда в джипа на Махмуд и Зияд, доброволци в язидски център в Сирия, които провеждат няколко спасителни акции по време на филма и още стотици, след като камерите са престанали да снимат. Невероятно свидетелство за човешкия стоицизъм и сила- та на духа.
За да се справят с ежедневната травма от живота във военна зона, самотната майка Анна и четирите й деца правят заедно филм за живота си в Донбас, Украйна. Документален филм, който не само разкрива случващото се в живота на героите, но и тяхната стратегия за оцеляване, която минава през окото на камерата. СЪСТЕЗАТЕЛНА ПРОГРАМА
Журналистката и активистка Масих Алинеджад има 4,5 мили- она последователи в Instagram, след като призовава в социал- ните медии иранските жени да се бунтуват срещу принудител- ното носене на хиджаб. Нейният призив за действие пре- раства в един от най-големите актове на гражданско непод- чинение в историята на Иран. Нещо, което кара режима от- чаяно да затегне хватката си, за да си възвърне контрола над обществото.
Документален филм, който проследява жените зад нови- нарската организация Khabar Lahariya, докато преминават от печат към цифрова технология, снимат на мобилните си телефони и разпространяват разбиващи патриархалните отношения истории чрез канала си в YouTube.
Във фокуса на филма е убийството на писателя от Саудитска Арабия и колумнист на „Вашингтон поуст“ Джамал Хашоги.
Вогъл смесва политическо кино, шпионски трилър, криминал- но-процесуална драма, любовна история и хорър. Умело препли- тайки различните жанрове, той изследва представите за власт, технология, държавно спонсорирано насилие и държавна тира- ния в една своеобразна ода за свободата на словото.
Филм номиниран за Оскар за 2021
Брайън Вогъл е носител на Оскар за филма "Икарус" през 2017.
По време на президентските избори в Беларус трима актьори от ъндърграунд театър в Минск са заловени след масовите протести. Членовете на театралната група са арестувани.
Страната е на ръба на гражданска война. Филмът съпътства смелата и мирна съпротива на Марина, Павел и Денис преди и по време на протестите и предлага личен и задълбочен поглед върху днешна Беларус.
Среща с операторката на филма Таня Хорилчук, дискусия на живо
Филмът разказва за така наречената „плодова машина”, противоречиво устройство, подобно на полиграф, използвано от канадското правителство през 50-те и 60-те години на миналия век в опит да идентифицира ЛГБТ служители и да ги отстрани от държавна служба.
Група смели хора разкриват по какъв начин е бил засегнат техният живот и разказват за извървения път към промяната н общественото мнение в Канада.
19-годишно момиче е убито в жестока семейна вражда в албански- те планини. Баща є е разкъсван от натиска на местен духовник и председател на неправителствена организация от столицата не само да прости на затворения убиец и семейството му като християнин, но и да се помири с тях. Трогателен и проницателен разказ за едно патриархално общество, уловено между миналото и несигурното настояще. Участник в уъркшопа за развитие на проект на Балкански Документален Център
Забележителната неразказана досега история за пионерките на електронната музика – композиторките, които прегърнаха маши- ните и техните освобождаващи технологии, за да трансформират напълно начина, по който произвеждаме и слушаме музика днес.
Историята на тийнейджърката климатична активистка Грета Тунберг е разказана чрез завладяващи, невиждани досега кадри. Документалният филм следва нейното глобално въз- действие, което започва от стачки в училище и стига до организиране на протести по целия свят.
Южна Африка, 2020 Режисьор: Пипа Елрих и Джеймс Рийд
Първият документален филм, който разказва историята на едно морско същество през дълбоко лична гледна точка, едновремен- но с това разкриваща непознато досега на учените поведение на животното. Приятелство между режисьор и октопод, което по- казва за пореден път защо трябва да действаме своевременно, за да спасим океаните си.
Носител на Оскар за най-добър филм за 2021
Прожекции:
11 СЕПТЕМВРИ (СЪБОТА) / ЛАРГО малка залa / 11:00ч.
След прожекцията на филма в 14:00ч.
Безплатна анимационна работилница за деца на възраст от 10 до 16 години С помощта на Моника Борисова и Мира Турлакова участниците ще създадат кратък анимационен филм за октоподче, което иска да спаси океана и приканва и другите да го направят. Работилницата е за 12 участници. Записване на documental@documental.bg
Филмът разказва за неотдавнашен инцидент в провинциална Грузия, когато бившият премиер (милиардер) решава да „засели“ огромната си частна градина с вековни дървета. Хората му започват да сключват сделки с местните жители, плащайки щедро и обещавайки подобряване на инфраструктурата, ако те оставят древните букове и акации да бъдат пренесени от градините им.
Първоначално заснетите 200 часа кадри за този документален филм са събирани за период от десет години и дузина пътувания до Югоизточна Азия и няколко до Южна Африка. Подходът е бил да се заснеме случващото се на място, без сценарий.
Тигърът е едно от най-обичаните и застрашени животни в света. Режисьорът Карл Аман разкрива незаконното му развъждане в тайни ферми за тигри в Югоизточна Азия.
Сутринта на 8 ноември 2018 г. опустошителна огнена буря обхваща живописния град Парадайс, Калифорния. По време на гасенето му пожарът убива 85 души, изселва 50 000 жители и унищожава 95% от местните сгради. Това е историята на един от най-смъртоносните пожари в САЩ.
На фона на разпадащия се сектор на здравеопазването в Гърция филмът проследява главните действащи лица – политиците и невидимите герои, които се опитват да овладеят новата криза, заляла човечеството. Наблюдавайки в продължение на една година опита на страната си да се справи с това ново предизвикателство, режисьорът Авгеропулос успява да улови една универсална реалност и поставя критични въпроси за ерата след Ковид, в която светът тепърва ще навлиза.
Пазарът на труда се променя. Технологиите превърнаха алгоритмите в мениджъри, работниците се отказват от правата си, а оценките на клиентите определят кой ще задържи работата. „Бумът на самонаетите“ рисува картина на новия глобален пролетариат на приложенията.
Дигитално феодално общество на „юбер“ шофьори и електрон- ни съобщения, където революцията назрява и изискванията за подходящи условия на труд нарастват.
Филмът проследява Клаус Шваб в продължение на една година, когато светът сякаш се разпада: климатичната криза, Брек- зит, протестите на „жълтите жилетки“ по улиците на Фран- ция. „Форумът” дава един „задкулисен“ достъп до това как политическите и икономическите процеси на най-високо между- народно ниво влияят на света, в който живеем.
Филмът проследява историята на камерите, оръжията, полицията и правосъдието, където технологиите за наблюдение се превръщат в ежедневие. Филмът започва с цитат от Уилям Блейк: „Каквото окото - такъв и обектът“. С други думи, погледът определя формата на видяното. Вместо да представи чистата картина на действителността, камерата избира, рамкира и интерпретира, често в услуга на властта и идеологията.
Какво е общото между 39-годишен журналист, 37-годишен рекламен агент, 23-годишен студент, 51-годишен фитнес инструктор и 35-годишен фермер?
Общото между тях е нуждата от животоспасяваща транс- плантация на органи. Един от тях вече е претърпял успешна трансплантация, докато останалите все още чакат. Надявайки се, че някой ден изобщо ще дойде времето им.
Най-новият филм на Стефан Командарев ще има своята двой- на премиера на 11 септември, от 20:00 ч., в рамките на Sofia Summer Fest и на 13 септември, от 20:30 ч. в Дома на Киното в рамките на фестивала София ДокуМентал (организиран от Балкански документа- лен център и Фондация „Конрад Аденауер“).
България заема последно място сред страните от Европейския съюз по брой пациенти, на които е направена трансплантация на органи и по брой донори на милион население. Към 4 юни 2021 г. броят на чакащите за трансплантация български граждани е 1041. Зад тази цифра се крият реални човешки съдби, емоции, страдания и надежди на хора. И на техните семейства.
Соня е една от първите жени партизанки, които водят съпро- тивата в Аушвиц. Когато първоначално я срещаме в „Пейзажи от съпротивата“, тя по-скоро е една приятелски настроена възрастна дама на 97 години с игрива котка в скута.
„Тихо наследство“ проследява живота на Таня Димитрова и нейното семейство. Таня работи като терапевт в образователен център за глухи деца. Тя влага сърце, сила и енергия в работата си с малките деца. Докато животът не я изправя пред едно от най-големите предизвикателства и тя е принудена да замине за лечение в чужбина. В този момент нейната 20-годишната дъщеря поема отговорността за центъра. Една изключителна история за силата на духа. СЪСТЕЗАТЕЛНА ПРОГРАМА
Среща с екипа
Алумни на уъркшоп за пост-продукция на Балкански Документален Център
Гърция, 2019 Режисьори: Ангелики Аристоменопулу, Андреас Апостолидис
Млади хора напускат родния си град за първи път, за да до- кажат, че могат да оцелеят в чужда среда. От Франция, Гер- мания, Полша, България и Етиопия до Литва, Финландия, Гър- ция и Ирландия. Опитът на тези младежи е съпоставен със спо- мените на първите европейци, участвали в „Еразъм“, амбициоз- на програма на ЕС за мобилност, създадена през 1987 г., които си спомнят каква е била Европа тогава и как това преживяване е променило живота им.
Двама най-добри приятели, Махмуд и Фаузи, живеещи в бежанския лагер Заатари в Йордания, мечтаят да станат професио- нални футболисти, докато са изправени пред трудната ре- алност на живота си. Въпреки че живеят при тежки усло- вия, те носят надеждата в себе си и тренират всеки ден. Кога- то представители на световноизвестна спортна академия гостуват в лагера, и двамата получават шанса да сбъднат мечтата си.
Вече 30 години Фотис Психарис е начален учител в държав- но начално училище в сърцето на Атина. Отразявайки разно- образието на кварталното население, по-голямата част от неговите ученици са деца на бежанци и имигранти – като тех- ните надежди и страхове за бъдещето съставляват уникал- ната реалност на един клас.
Тоби е типичен 16-годишен младеж, който отчаяно чака да дойде края на училището и се чуди какъв път в живота да поеме. Филмът представя портрет на едно семейство, борещо се с тийнейджърска полова дисфория, като отстоява за пореден път посланието, че любовта е всичко, от което се нуждаем. СЪСТЕЗАТЕЛНА ПРОГРАМА
Алумни на уъркшопа за пост-продукция на Балкански Документален Център