Франция, Швейцария - 2022 - 88’- IDFA 2022, CPH:DOX 2023
Свирепа гореща вълна подпалва субарктическите гори в югоизточен Сибир и малко селце лежи обвито в оранжев дим и черна пепел, докато властите нехаят. Гората е обгърната в пламъци, които бързо се простират към селото, където никой не чака помощ за справяне със стихията от местните власти – те нямат задължение да се борят с горските пожари в изолираната местност, тъй като разходите за потушаването им биха надхвърлили стойността на изчислените щети. Оставени на произвола на съдбата, селяните се обединяват, за да потушат ада, който сами наричат „Дракона”. Искрите се носят от вятъра, пламъците се разпространяват и камерата следва мъжете, докато навлизат в яркочервената гора на фона на мистична фолклорна приказка за вятъра, който духа над свещената планина. „Рай” е филм от грандиозен кинематографичен калибър за бързо променящия се климат и последствията от него, които се оказват по-близо и по-спешни от всякога.
Филм от Беларус, „разположен” между двете крайности – от рейв партита в постсъветски мрак до отражението на неонационализма в общество, в което корупцията и бруталната култура на почит към войната разединяват младото поколение. Когато младият Никита се явява за задължителна военна служба през 2020 г., той се сблъсква челно с дълбоко пазената тайна за една смъртоносна традиция, съществуваща от десетилетия насам в постсъветска Беларус: „дедовщина” или практиката на насилие и тормоз, която уж превръща момчетата в мъже, но вместо това създава дълбоки травми у поколения наред, белязвайки съвременната култура и идентичност на страната. През своята лична и професионална гледна точка режисьорите Александър Михалкович и Ханна Бадзяка наблюдават под лупа обществото в съвременна Беларус и изследват държавните инструменти за всяване на страх.
Събитието се организира в партньорство с Европейския парламент.
Понго е човек, който се е преместил от Чешката република във Великобритания, за да започне нов живот. Самият той не спира да работи, а по неговия пример децата му също правят кариера в новата страна. Но Понго все още е обладан от въпроса: „Защо не можахме да постигнем всичко това у дома, в Чехия?“. Така той започва вълна от активистки събития, свързани с ромите в Чехия, а синът му Марек Понго продължава усилията на баща си.
След прожекцията на филма „Говори Понго” ще се проведе модерирана дискусия по темата за ромския активизъм. Марек Понго ще присъства на дискусията, за да даде отговор на част от тези въпроси, заедно с Деян Колев, представител на Центъра за междуетнически диалог и толерантност „Амалипе”.
Бедно село в Кения е избрано от американска неправителствена организация да участва в най-големия в света експеримент за безвъзмездно заплащане на граждани. В продължение на 12 години селяните получават месечна заплата от около 20 долара, без да се налага да работят за това. Филмът разкрива какво означава експериментът за бедността в района и как се отразява върху мечтите на селяните за бъдещето, както и върху отношенията им с техните съседи, които все още живеят в огромна бедност. Въпросите, които поставя филмът, са значими и потенциално революционни, а проблемите около заплащането на наемния труд са гореща тема, която ще набира все по-голяма сила в близкото бъдеще.
Украйна, Германия - 2022 - 66’- IDFA 2022, CPH:DOX 2023, Visions du Réel 2023
Гражданите на Буча споделят своите истории, докато почистват улиците от отломки и възстановяват разрушените си домове след като руската армия се оттегля. Случващото се в града е документирано в реално време – заснети са местните хора, излизащи от убежищата си, фокусирайки се върху издръжливостта на украинския дух, вместо върху зверствата на войната. Юрий, ръководител на общинските служби, се бори да осигурява редовно чиста питейна вода за хората. Оленка е единственият ученик в класната стая, след като двама нейни съученици са убити, а останалите са напуснали страната. И все пак сред страданието млада двойка се жени, а животът трябва да продължи. Този завладяващ документален филм разказва истории за загуба, надежда и съпротива на фона на разцъфващите пролетни цветя в Буча.
Прожекцията на филма се организира в партньорство с Европейския парламент. Вход свободен.
Филмът описва ужасната реалност на братоубийствената война, започната от Владимир Путин. Това е разказ за смелостта на украинския народ – демонстриращите разкриват удивителната способност да се обединят и да защитават суверенитета на своята страна, показвайки състрадание и издръжливост дори когато са заобиколени от смърт, разрушения и необозрими военни престъпления. Личните истории на граждани, деца, войници, лекари, възрастни хора, журналисти, религиозни лидери и чуждестранни доброволци пишат този дневник на хуманността за милиони хора, чийто живот е преобърнат с главата надолу в резултат на осемгодишния конфликт.
Прожекцията на филма се организира в партньорство с Европейския парламент в България. Вход свободен.
Германия, Франция - 2023 - 96’- Berlinale 2023, CPH:DOX 2023
19-годишната студентка Рейханех Джабари е осъдена на смърт от иранския режим за убийството на мъжа, който се е опитал да я изнасили. Това е важен и разтърсващ филм, разказан от актрисата Зар Амир Ебрахими, носителка на награда от Кан. Чрез личен архив, свидетелства и писма от затвора, филмът разказва историята в продължение на няколко години за процеса и съдбата на едно момиче, превърнало се в символ на съпротивата и борбата на жените в Иран – съпротива, която днес бушува отново.
„Когато казах на майка ми, че едно момче ме удря на детската площадка, тя отвърна: „Това е, защото той те харесва.“” Така започва този разказ за убийства, извършени от жени. Филмът показва три жени, които са преживели насилствени връзки – като самите те са станали убийци в резултат на това. Едната говори красноречиво, другата колебливо, но и трите са болезнено откровени. Неповторимият визуален език на филма съчетава метафората със суровия реализъм. Многопластови разкази за връзката между любовта и омразата – чувства, които са потиснати или избухнали до краен предел – са представени емоционално и наситено с помощта на документална възстановка, интервюта и архивни материали.
В традиционна естонска сауна насред гората група жени се срещат и споделят своите най-съкровени истории. Докато камерата чувствено кадрира голите женски тела в красиви и интимни близки планове, сякаш порите на кожата им разказват истории за похот и срам, за насилие и щастие, смесени с пречистващ смях и моменти на силна емоционална връзка между героините. Единствената „почивка” за очите идва, когато жените излизат от сауната, за да се вмъкнат в освежаващ басейн с вода, чийто размер се определя от сезона и природата, от която са заобиколени. „На сауна по сестрински” е завладяващо и незабравимо преживяване, което улавя силата на споделеността по неповторим начин.
От края на 60-те до средата на 80-те, в прословутия район на Таймс Скуеър, известен като Deuce, ексцентричната гръцка емигрантка от еврейски произход Чели Уилсън изгражда порно киноимперия и репутацията си на една от най-емблематичните и харизматични фигури на своето време. Бурната й житейска история, изпълнена със семейни тайни, борба за оцеляване и разбиване на обществените норми, е разказана в този завладяващ филм от нейните наследници и приятели, както и от собствения й глас, съпътстван от анимации, като заедно разказите пресъздават несравнимата й харизма.
Сцените на голота и интимност във филмите са оформили начина, по който женското тяло се възприема в реалния свят днес. Правят се повече филми и сериали от всякога, а „Части на тялото“ ни напомня защо е важно да знаем как се правят. Сцените на голота и секс могат да преследват актьорите през целия им живот и могат дори да ги доведат до загуба на контрол върху собствените им тела. Със силни участия на Джейн Фонда, Розана Аркет и много други, „Части на тялото“ улавя един изключителен момент на промяна за филмовата индустрия в подкрепа на жените, които смело водят по пътя напред.
Антония Сингла е родена в предградията на Барселона и оглушава малко след като се появява на бял свят. Въпреки това се научава да танцува фламенко, без да чува музиката. На 17 години тя прави революция в света на фламенкото, но преди да навърши 30, изчезва завинаги от сцената. Петдесет години по-късно млада жена намира стари архиви и е запленена от тях. Ла Сингла сякаш крие нещо трагично зад погледа си и предава страст, която надхвърля танца. Танцьорката е рисувана от Салвадор Дали, участвала е в номиниран за Оскар филм и след това изчезва. Режисьорката Палома Сапата тръгва по стъпките на Ла Сингла, за да открие тайната на нейния танцов стил и мистериозното й изчезване.
Прожекцията е подкрепена от Институт Сервантес и Посолството на Испания в България.
САЩ, Франция - 2023 - 98’- SXSW 2022, CPH:DOX 2023
Светът е гигантски подиум за безстрашната 21-годишна куиър артистка Джена, израснала в далечните краища на Русия, в град, построен върху бившия лагер Гулаг. Организирайки своите радикални изпълнения в супермаркети, метростанции и насред московските улици, Джена активно протестира срещу начина, по който LGBTQ+ хората са третирани в изключително консервативната Русия на Путин. С постоянната подкрепа на баба си, тя дава поле за изява на всички същества, които живеят в нея чрез грандиозните си костюми, които създава от тиксо и боклуци. Филмът е своеобразно кинематографично продължение на вътрешния свят на Джена, „разпънат” между изкуство и активизъм, документално кино и научна фантастика, между стара и млада Русия.
Колумбия, Франция - 2022 - 74’- IDFA 2022, CPH:DOX 2023
Anhell69 е името в Instagram на един от мъртвите приятели на младия режисьор Тео Монтоя. Преди няколко години Монтоя събира приятелите си от провокативната куиър среда в Меделин на кастинг. Монтоя вижда Меделин като призрачен град, изгубен в планините, място, където хоризонтът не се вижда, а изход не съществува. След като присъства на повече погребения, отколкото рождени дни сред приятелския си кръг, Монтоя потъва в красива екзистенциална празнота. Но той все пак отново взима камерата и прави филм без граници или пол: „транс филм“ за всички тези хора, които не принадлежат на нищо или никого.
България, Германия - 2022 - 110’- Karlovy Vary 2022
Близо 70 дни режисьорите самоотвержено документират ежедневието в инфекциозното отделение в Кюстендилската болница по време на пика на пандемията. В някои моменти самите те се превръщат в помощници (а понякога и в психолози-терапевти) поради недостига на персонал. Чрез тях ставаме свидетели на житейските драми на участниците, на тихия героизъм на медицинските лица, но и на един парадоксален светъл хумор, който се прокрадва напук на умората, тъгата, непрестанните проблеми, неработещата здравна система и абсурдите на родното битие – като изблик на тържествуващия над всичко живот.
Унгария, Хърватска - 2022 - 74’- Sarajevo IFF 2022
Анико и Лаци живеят в голяма бедност в малко градче в Унгария, докато не печелят от лотарията през 2013 г. и мечтите им за лукс не стават реалност. За Анико, която страда от паническо разстройство и почти никога не е напускала апартамента си в продължение на 25 години, джакпотът осигурява новооткритото усещане за сила и цел, докато Лаци просто иска да се наслади на лукса да не работи и да пътува по света. Но докато се приспособяват към новия си живот, отношенията им се обтягат.
Филм от програмата БДЦ Открития. Прожекцията е подкрепена от Посолството на Унгария в България и Унгарския културен институт.
Горчиво-сладки интимни мемоари на две млади приятелки от 70-те години на миналия век, разказани през разменените им писма между Букурещ и Техеран, когато режимите на двете страни се сриват почти по едно и също време. Захра и Мария създават близка връзка, докато учат заедно медицина в университета в Букурещ. Но когато иранката Захра усеща вятъра на промяната от родината си, тя напуска университета и се връща в Техеран, изпълнена с революционни стремежи. „Между две революции” е филм за борбата на хората за по-светло бъдеще и за (без)ценността на приятелството – създаден изцяло от архивни кадри и с колоритен саундтрак.
Събитието е подкрепено от Румънския културен център и Посолството на Румъния в България.
В „Бар „Атлантик”” собственичката Натали е в центъра на историята. Тук хората пеят, танцуват и се прегръщат. Когато барът им е заплашен от ненаситната алчност на джентрификацията, Натали и Жан-Жак рискуват да загубят мястото и редовните си клиенти – последното убежище, където биха могли да срещнат съпричастност и чувство за солидарност, където биха могли да се погрижат за душите и телата си, похабени от работа и житейски проблеми. След като барът е обявен за продажба, Натали и редовните посетители са изправени пред края на своя свят и загубата на мястото, което макар и понякога токсично, е всъщност отчайващо необходимо за всички тях.
23.09, 19:00, ФРЕНСКИ ИНСТИТУТ
Прожекцията на филма се състои в партньорство с Френския институт в София.
Даниел, млад мъж, приел исляма на около 20 години, се жени за Александра, млада жена със свободен дух от Клуж-Напока, родния му град в Румъния. Даниел очаква Александра да приеме неговата религия с отворени обятия, а Александра вярва, че Даниел ще я защити и подкрепи психически и финансово. Малко след брака спокойствието им е разбито от несъвместимите им вярвания. Попаднали в капана на объркващ свят и дискриминация, младите влюбени трябва да намерят начин да се преборят един за друг и за връзката си.
Събитието е подкрепено от Румънския културен център и Посолството на Румъния в България.
Ричард Уейн Пениман, по-известен като Литъл Ричард, прекарва живота си, лутайки се между религията, секса и рокендрола. В този разкош от архивни материали оживява неговата революционна фигура, която преоткрива попмузиката като най-добрата форма на себеизразяване. Лиса Кортес пресъздава сложното житейско пътешествие на рокендрол иконата, като напомня, че аутсайдерите в обществото могат да притежават суперсили, с които, ако им бъде даден шанс, могат да отключат нови светове, в които всички да пеят и танцуват.
От Детройт, през Чикаго, чак до Манчестър, Берлин или Белград, независимо дали принадлежи към клубната (ъндърграунд) сцена или големи рейвове, електронният звук се превръща в своеобразна нова музикална религия. Този вид теза придобива особено значение предвид изключително специфичните политически, социологически и културни обстоятелства, които оставят отпечатък върху Балканите или по-специфично Сърбия при разпадането на Югославия в периода от деветдесетте години на миналия век. Филмът улавя съпоставянето на тези две реалности и разказва историята белязала поколения наред от алтернативна клубна перспектива.
След прожекцията на филма, публиката ще може да участва в специална дискусия в подкаст формат на живо с режисьора Павле Терзич и създателя на „Български рейв архив“ Владислав Илиев (по-известен като Vladzen), модерирана от Александър Владимиров, създателя на Фонотека Електрика.
Бляскави истории от полуостров с тъмно минало, разказани от майсторките на непретенциозната начетеност Елена Сергова & Камелия Ноева, базирани на сериозно гмуркане в архивите на недалечното минало. Grand Balkan Podcast изненадва с неочакван и задълбочен разказ за личности и събития от Балканите, но поднесен с доза хумор и усещане за непосилна лекота.
Елена и Камелия ще стартират новия сезон на серийния си авторски подкаст за пръв път на живо, където публиката на София ДокуМентал ще може да се потопи в разказите им от първо лице, както и да се включат с въпроси след това.
"Градски детектив" е документален подкаст за градски истории - архитектура, културна история, митове и легенди. В специална по рода си колаборация, публиката на София ДокуМентал ще има възможността да вземе участие в аудио разходка из София, в която водена само от звученето на разказа, ще се потопи в част от най-заинтригуващите тайни на града ни в района, помещаващи се в различни кътчета в района около Дом на киното.
Аудио разходката ще бъде последвана от среща и разговор с движещото ядро на Градски Детектив - Ана Благова, Яна Пункина и Радослав Чичев за още повече интригуващи истории, детайли и отговори.